Conferències i Workshops

Mercats ocults d'ocupació
04/10/2016
Barcelona

A Espanya gairebé el 80% de les ofertes de feina són invisibles. Només 1 de cada 5 ofertes es publiquen i 1 de cada 5 professionals és capaç d’arribar al mercat ocult. Sergio Farré, cofundador de ProHireMe, ens dóna les claus per arribar a aquest mercat ocult i poder gestionar-lo de forma eficient. Les quatre fases que seguirem per aconseguir feina són Qui sóc, Què vull, Com em posiciono i Com genero oportunitats. El que marca la diferència no és què tenim sinó com utilitzem els nostres recursos.

Partim del fet que l’estratègia que utilitzen les empreses per contractar sol ser l’oposada a la que li agradaria als candidats: les oportunitats no sempre són públiques per qüestions d’eficiència i practicitat per a l’empresa, el que suposa que part de la cerca de feina consisteix en ser capaç de buscar oportunitats. Sergio Farré, cofundador de ProHireMe, amb més d’onze anys d’experiència acompanyant a professionals en la cerca del seu èxit professional, assegura que cada vegada és més difícil trobar feina a través d’una pantalla: “Si estem buscant actívament repartim temps i energia d’acord al percentatge d’ofertes públiques i ofertes ocultes”.

La manera d’arribar al mercat ocult és buscant, observant i relacionant-nos.

La marca personal

Abans de buscar feina hem de tenir clar què volem i quins atributs ens defineixen com a professionals. A partir de tres preguntes (En què sóc realment bo, Quin és el meu talent, y Per què haurien de pagar-me) podem crear la nostra marca personal, tenint clares dues característiques que reuneixin els nostre valor com a professional i ens ajudin a posicionar-nos al mercat. Farré recomana que gestionem la nostra marca personal perquè si nosaltres no ho fem els altres començaran a etiquetar-nos i potser no ho fan com voldríem. És important que quan anem al mercat, públic o ocult, tinguem clar com ens posicionem.

¿Com genero oportunitats?

La millor forma de generar oportunitats és relacionant-nos i estant atents a les oportunitats. Es tracta de fer networking, contactar amb gent desinteressadament, pensant en com podem ajudar. Com més donem més rebrem. És imprescindible que a cada interacció transmetem clarament qui som com professionals i què podem aportar, perquè si no puc ser-li útil a aquesta persona, no em recordarà.

Hem de planificar el nostre networking: fixant metes i objectius, connectant les metes amb les persones que considerem que poden ajudar-nos, i decidint com contactem amb aquestes persones, pensant què podem fer per elles.

Atacar el mercat ocult

Per arribar a aquest mercat ocult fa falta temps i tenir clar els nostre objectiu (quin sector, quina funció i quina posició ens interessa). A partir d’aquí Farré proposa que amb ambició i realisme, prioritzem les empreses que estan contractant en base a les nostres preferències (tamany, filosofia, localitat, etc.) i als contactes que coneixem a aquestes organitzacions. Un cop feta la selecció, comencem a contactar amb les que tinguem més interès i millor connexió.

La xarxa UOC Alumni i LinkedIn són eines que ens poden ajudar a contactar amb les persones que poden ajudar-nos en la cerca de feina. Sempre hem de començar per on tenim primers o segons contactes. La clau és relacionar-se.

Aprofitar el minut de glòria

Endinsar-se al mercat ocult no consisteix només en trobar una oferta no pública. A partir de llavors has de posicionar-te, vendre’t, transmetre qui ets com a professional i quin és el teu valor. “L’objectiu de qualsevol presentació és ser recordat, sinó fracassarem a qualsevol cerca de feina. I per ser recordat haig de ser útil” apunta Sergio Farré.

Un bon discurs de presentació ha de tenir la següent estructura: primer deixar clar en què sóc bo; després quin és el meu assoliment més important o què sóc capaç d’aconseguir; seguit del meu secret, el meu truc per aconseguir-lo, i per acabar, una crida a l’acció, promovent que segueixi havent un contacte per seguir posicionant-me. És essencial saber transmetre el nostre valor, és l’única manera de fer-nos valer i que puguin actuar a favor nostre. Si no ho fem no importa si busquem al mercat ocult o visible, algú es posicionarà millor que nosaltres.

El workshop a càrrec d’en Sergio Farré, ha estat conduït per la coach i orientadora Elvira Peris, i organitzat per UOC Alumni juntament amb els estudis de Psicologia i de Ciències de l’Educació de la UOC.